tisdag 7 september 2021

Årets Julutbud på Rusta

Så har vi äntligen kommit till den tiden på året då affärskedjorna börjar visa upp vad som komma skall inför den stundande julsäsongen. Det är alltid med en viss bävan som jag spanar in nyheterna numera, eftersom jag alltid oroar mig för vilken ful trend som året ska bjuda på. Men jag måste faktiskt säga att Rusta är klart godkänd det här året. Det går en fin klassisk, traditionell ton genom pressbilderna och de har verkligen fått till julstämningen på det mesta tycker jag. Visst finns det en hel del ful kitch också med färgade plastgranar och krimskrams till julgransprynader, vilket ju verkar vara lite av Rustas signum, men det finns mycket fint också.

Det enda som gjorde mig riktigt besviken är Rustas utbud av elljusstakar. Det kanske kommer finnas fler modeller i butikerna, men av pressbilderna att döma är det mest avskalat och modernt. Visst, tomteraden är ju söt, hjärtat är trevligt och de tre klassiska röda modellerna är ju fina. Men resten är riktigt fult.

Här var det heller inte fullträff tycker jag, i alla fall inte när det kommer till julkänslan på bilden. Servisen är ju jättefin och härligt julgransgrön, men underläggen är alldeles för blågröna och bordsduken förstör julstämningen totalt. Tänk dig den här dukningen, men med en julröd duk istället! DET hade varit något.

Så här vill man att det ska se ut! En verkligen underbart stämningsfull dukningsbild tycker jag de har fått till. Älskar också miljön de har fotat i, det känns så oerhört genuint och juligt. Även om jag personligen inte tycker om servisen, hade nog valt något mer klassiskt, så gör det sig vita väldigt bra ihop med allt det röda.

Inget att klaga på här (förutom tomtarna), bara fullt med härlig julstämning. Gillar verkligen den fina kandelabern som finns i årets jultubud och de röda julgrytorna. Mer av sådant här tack, Rusta!

Men titta, en tomte/vätte med ansikte! Kan detta vara ett tecken på att riktiga tomtar börjar komma tillbaka i julhandeln och inte bara dessa eviga barnsliga tygtomtar med mössan neddragen så bara nästippen syns? De var söta i början för tio år sedan, men nu är jag mest bara less på dem.

Det verkar finnas en hel uppsjö av olika typer av julbyar och julmiljöer i årets julutbud och det är ju jättekul. Tycker alltid de är så mysiga och fina. Stadsmiljön med renarna som flyger över är ju bara för underbar!

Två superfina lyktor i svart eller vitt. Personligen älskar jag och föredrar den svarta eftersom det ser ut som klassisk, traditionell smide, vilket för mig är så mycket tradition och julkänsla. Granris och smideslykta, mer behövs inte för att jag ska gå igång. Så enkelt egentligen, men ack så stämningsfullt.

De här tomtarna var ju jättefina, särskilt den röda till höger. Jag har nämnt det förut, men jag älskar tomtar med glasögon. De ser så extra snälla och kloka ut, tycker jag. Tyvärr brukar tomtar av den här stilen och storleken vara väldigt dyra och inget jag kommer ha råd med, och så säkert även på Rusta.

Så slutligen en ganska enkel men ändå lite stämningsfull bild på en del av julutbudet. Jag gillar ljusstaken och den röda skålen, och älskar självklart givetvis julbocken. Kransen är visserligen fin, men jag hade hellre sett den med både grönt ris och bär, istället för bara bär. Den ser lite vissen ut så här avskalad, men ändå ganska effektfull mot den vita dörren. Allt som allt tycker jag ändå Rusta lyckats överlag att få till julstämningen i år, med mycket fint som man själv skulle vilja ha. Det är ju ett gott betyg om något.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar också mycket på Rustas bilder. Mysigt att titta på även om jag inte ska köpa något <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst är det mysigt att titta igenom ändå. <3

      Radera
  2. Det känns som om Rusta kommer att ha en del fina julgrejor i år. Jag hoppas på någon snygg men billig julig panelgardin som kan passa till mitt vardagsrumsfönster...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh julgardiner är ju så mysigt! <3 Hoppas du hittar något som passar. :)

      Radera