onsdag 12 oktober 2022

Daterade Jultrender

Det som slår mig mest med de senaste årtiondenas olika jultrender, är hur extremt daterade de är redan från första stund. Alltså att man direkt kommer kunna säga "åh gud så 2010/2015/2020" bara några år efteråt.

Hur många av de mer ombytbara trendkänsligare julfirarna kör fortfarande på den svartvita trenden från slutet av 00-talet, eller den laxrosa/korallfärgade trenden från mitten av 10-talet? Vilket för mig in på den senaste jultrenden som kom för ett par år sedan. Den med julgranskulor i sammet och vikta julgranspynt, granar och stjärnor av papp, och allt i fyra nyanser av beigebrunt. Redan nu fullkomligt skriker det 2020, och jag betvivlar att trenden kommer hålla i sig och bli en klassiker eller att de flesta fortfarande kommer pynta med dessa om tio år. Missförstå mig rätt nu, det är absolut inget fel med att tycka om den senaste trenden (även om jag inte tycker om den). Pynta med vad du vill! Jag undrar bara hur många av de som ofta åker på allt det senaste fortfarande plockar fram trendpynten åren efter när de redan blivit hopplöst omoderna.

Det är väl därför jag tycker om klassiskt och traditionellt julpynt så mycket, för att det är trendernas raka motsats. Varmt, ombonat och mysigt som går direkt in i julsjälen. Traditionellt pynt är alltid vackert. Förutom att jag älskar själva stilen, så är ju igenkännandet hela poängen för mig med julpynt. Att man genast blir översköljd av minnen från alla jular från förr när man plockar fram ens kära julpynt år efter år.

Men vi får ju tycka olika givetvis. :)

4 kommentarer:

  1. Jag tycker om att titta på allt fint i butikerna. Men jag är ingen som stannar till och tänker oj där är en sån som alla andra köper det är trendigt nu. Jag tycker bäst om det som följt med i familjen där det finns minnen man kan tänka tillbaka till. :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Det är minnen och traditioner som gör julpyntet och det är de gamla sakerna som står sig. Visst fyller jag på med nytt emellanåt och efterhand så tillhör det också minnena. Men en modern jul blir det inte hemma hos oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, köper också något nytt ibland men aldrig så att jag byter ut en hel stil mot en annan. Snarare så att det nya jag köper måste passa in med det jag redan har!

      Radera