onsdag 26 oktober 2022

Mias Julfrågor No. 7

Då jag hade några av fjolårets frågor kvar att besvara, så fortsätter vi med ännu fler av Mias Julfrågor från Mias Jul-extas på Instagram. Här kan du läsa del ett, del två, del tre, del fyra, del fem, samt del sex.

✦ Brukar du handla julklappar i sista minuten eller i god tid?
Lite mittemellan skulle jag nog säga. Det är inte så att jag springer runt på stan dagarna före julafton för att leta julklappar, men jag brukar inte leta efter julklappar månader i förväg heller. Julklapparna brukar inhandlas i början av december eller så. Då jag handlar det mesta på nätet måste det ju hinna levereras i tid.

✦ Är det skönt att få julklapparna inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Alltid själv! Att få slå in är ju halva grejen med att ge bort julklappar tycker jag. Att få sitta där och lacka paket och skriva julklappsverser till tonerna av julmusik är ju så otroligt mysigt och en av mina måsten på julen.

✦ Vilket hantverk skulle du vilja behärska, så att du kunde göra presenter till vänner och familj?
Oj! Bra fråga. Det skulle vara häftigt att kunna smida, och få göra fina smidesljusstakar till mamma. Sedan skulle jag gärna vilja stöpa ljus igen. Har bara gjort det en gång som barn, ett litet grenljus som vi fortfarande har kvar, men det skulle vara roligt att lära mig stöpa mer avancerade grenljus och bli riktigt bra på det.

✦ Brukar du göra egna blomgrupper till jul? Ger du isåfall bort dem eller har dem hemma själv?
Nej, men mamma gör alltid en sådan fantastiskt fin julgrupp varje år som jag kan njuta av hela julen.

✦ Vem är den svåraste personen att köpa julklappar till?
Det beror lite på. Ibland är det lätt och man vet exakt vad man ska köpa, och andra år har man ingen aning.

✦ Julklappar till alla eller bara barnen?
Vi kör julklappar till alla, trots att vi alla är vuxna! Det blir trevligast så tycker jag. Det är roligt att ge, men det är minst lika kul att få! Särskilt när man har begränsad ekonomi och inte har råd att unna sig sådana saker.

✦ Om någon erbjöd dig ett presentkort till vilket ställe du ville, vad skulle du välja?
Det skulle absolut bli någonstans där jag skulle kunna köpa musik, filmer, böcker eller spel, mina favoriter.

✦ Vad är den bästa presenten du någonsin har gett någon?
Oj, det vet jag faktiskt inte. De flesta har varit speciella eller uppskattade på sitt vis. Det skulle vara enklare att säga den bästa presenten jag själv någonsin fått, nämligen Musses Julafton från Fyrklövern.

✦ Har du tjuvkikat i din julklapp nån gång?
Faktiskt inte vad jag kan minnas. Dock har det hänt att man sneglat på några julklappsverser med ens namn på i smyg, för att se om rimmen avslöjar något. Men det var många år sedan, och nu för tiden brukar vi lägga julklapparna med verserna vända neråt eller bortvända för att undvika att folk kan smygkika.

Återigen roliga frågor att besvara. Nu önskar jag dig en trevlig dag!

1 kommentar:

  1. Vilka roliga frågor!
    Jag har också svårt att förstå när man tar bort julklappar från julen. Det är ju del av magin att få fundera på julklappar och se andras glädje när de öppnar sina julklappar, och själv få lite trevliga överraskningar på julaftonskvällen🎁❤.
    Annie

    SvaraRadera