söndag 1 september 2019

Säsongsstart Med Bildbomb

Äntligen är det dags för årets julbloggande! Det har kliat lite i fingrarna de senaste veckorna måste jag erkänna, men kände att första september var ett bra datum att börja på. Nu kan ingen längre säga att det inte är höst, och höst betyder fritt fram för oss julälskare att frossa i allt som har med jul att göra! Tänkte därför inleda säsongen traditionsenligt med en tillbakablick från fjolårets julafton för att komma i stämning.


Kommer aldrig tröttna på denna vy. Att gå från ljusstake till ljusstake och tända alla de levande ljusen på julaftonskvällen är bland det mysigaste jag vet. Man känner sig nästan som en lykttändare som vid förra sekelskiftet gick runt i staden och tände dess gatulyktor en efter en. Eller en herrskapstjänarinna.


Jul i varje liten vrå och på varje liten yta, vilket gör så mycket för helhetsintrycket. Ibland är en julduk, ett par ljusstakar och en julkruka allt som behövs för att få till lite julstämning. Men ibland kan man också slå på stora trumman och samla i stort sett alla kandelabrar på ett och samma ställe.


Det gudomliga lilla gottbordet. Precis som tidigare år visade det sig omöjligt att gå förbi utan att ta sig en munsbit eller fem. Av någon anledning slinker det också alltid med några bitar från gottbordet som efterrätt till frukosten, lunchen, mellanmålet och middagen under julledigheten.


Självklart dukades det med Fyrklöverns Disneyservis och min fina Musseljusstake, som varit tradition de senaste åren. I början hade vi endast ett par delar från Disneyservisen och resten fick äta på den vanliga finservisen, men det har sakta men säkert utökats med åren och nu har vi så att det räcker till alla.


Julfint även på ytorna i genomfartsled man egentligen bara går förbi. Den stora skolklockan används för att ringa till bords. I ett stort gammalt hus med flera våningar som mina föräldrar har hörs ofta inte vanliga rop.


Fjolårets nyaste julgranspynt, en stor härlig skotskrutig kula köpt i Edinburgh förra året. Själv köpte jag skotskrutiga minikulor till min egen lilla gran. Det är roligt att blanda nytt och gammalt julpynt i granen, merparten av pynten som syns på bilden är från femtio- och sextiotalen.

Underbart att vara igång. Nu kör vi!

12 kommentarer:

  1. Hej igen! Gott nytt julbloggsår:=D!

    Lika ljuvligt juligt som vanligt hemma hos dina föräldrar ser jag! Men nu undrar jag plötsligt...blir det inte väldigt varmt inne med alla tända ljus? Hemma i min lilla julvrå stiger temperaturen snabbt när jag har många tända ljus...fast jag bor ju litet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Kul att vara igång igen. :) Jo, det blir nästan snudd på bastukänsla med så många ljus tända, men det är så mysigt att det är värt det, haha!

      Radera
  2. Helt underbara bilder, ser så mysigt ut. Visst är det mysigt att julbloggandet är igång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket! Men visst är det underbart!

      Radera
  3. Så otroligt mysiga och fina bilder. Längtar jag till att tända en massa ljus efter dina bilder.

    SvaraRadera
  4. Så stämningsfulla bilder, som vanligt!

    SvaraRadera
  5. Wow, så otroligt mysigt och stämningsfullt! :D

    SvaraRadera
  6. Men hjälp vad mysigt <3 Man längtar verkligen till julens magi. Tack för att du delade med dig av dessa fina bilder. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aw tusen, tusen tack för din fina kommentar! <3

      Radera