torsdag 24 oktober 2019

Folkliga Carols

En av mina absoluta favoritartister är kanadensiskan Loreena McKennitt, som med sin förtrollande vackra röst och unika blandning av keltisk folkmusik, världsmusik och new age ger en musikupplevelse över det vanliga. Egenskrivna låtar blandas med egenkomponerade tonsättningar av kända klassiska dikter och nytolkningar av äldre visor. Musik att drömma sig bort till helt enkelt. Hon har även gett ut ett par skivor med jultema, där hon gjort oerhört vackra tolkningar av gamla carols.

God Rest Ye Merry, Gentlemen

En helt magiskt medryckande version av den gamla vackra carolen, där man hamnar någonstans i skymningslandet mellan den anglosaxiska världen och Orienten. Den borde alltid framföras såhär!

Good King Wenceslas

En av mina absoluta favoritcarols, man blir så glad av den. Jag har tidigare tipsat om en annan underbar version av Blackmore's Night, men Loreenas är minst lika fin. Den är som gjord för folkmusik!

Un Flambeau, Jeannette, Isabelle

En trevlig fransk liten folklig carol från 1600-talet, där Loreena även väver in melodin till den gamla klassiskern "I Saw Three Ships". De två melodierna fungerar utmärkt ihop och är som gjorda för varandra.

The Holly & The Ivy

Här har Loreena komponerat en egen melodi, som ger den gamla carolen en helt annan känsla och stämning än den vanliga. Förtrollande vemod skulle jag vilja kalla det. Oerhört vackert och magiskt.

The Bells of Christmas

Så slutligen den underbart mysiga och nostalgiska "The Bells of Christmas", som faktiskt inte är en gammal carol, men skulle lika gärna kunnat vara det. Den skrevs av Loreena till julfilmsklassikern The Santa Clause (Nu Är Det Jul Igen), och där är det säkert många som hört den. Trumpeterna och kören ger den där extra härliga julkänslan och man får lite Ensam Hemma-vibbar.

Är det fler som älskar julsånger i folkmusiktappning?

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset, jag fullständigt älskar julmusik och framför allt det traditionella. Nu har jag något nytt att lägga till på min spellista på Spotify :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt med fler som gillar traditionell julmusik, hoppas det faller i smaken! :D

      Radera