tisdag 10 november 2020

Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton

Något jag inte hade en aning om, men nyligen blev varse om är att Karl-Bertil Jonssons Julafton håller på att bli spelfilm, med riktiga skådespelare! Skeptisk som jag brukar vara när det kommer till nytolkningar så borde inte det här tilltala mig eftersom jag älskar originalet så mycket. Tills jag fick se första promobilden!


Plötsligt känner jag att det här kan bli hur bra som helst, om de håller sig trogna till originalet vilket jag hoppas de gör. Än vet vi ju inte hur hög klass manuset, regin eller skådespeleriet kommer att ha, men bara den här bilden ser ju oerhört lovande ut. De ser inte bara helt rätt ut för rollerna, utan allt verkar också vara precis sådär tidstypiskt som man kan önska sig från en produktion som ska utspela sig runt 1940-talet. "Ska du lukta på glöggen, pojke?" kan man riktigt höra Tyko Jonsson säga när den där bilden togs.

Karl-Bertil var inte något jag växte upp med alls, men det blev kärlek från första ögonkastet för mig när jag väl såg den för första gången i sena tonåren. Mest på grund av att jag alltid älskat Per Åhlins tecknade filmer, men också självklart sagan i sig. Jag undrar om de kommer låta Tage Danielsson vara berättare här också, eller om de helt kommer skippa den biten (eller låta någon annan berätta). Jag vet inte riktigt vilket jag skulle föredra faktiskt eftersom det också måste passa själva filmen, men nog skulle det kännas fint om Tage fick vara med också om det gick. Jag hoppas även den mysiga musiken får vara med på något hörn, den hör liksom dit och särskilt till den mysiga öppningsscenen. Moderna omtolkningar ger jag inte mycket för, så jag hoppas den här kommer bli sådär mysig, klassisk och julig som det känns att den skulle kunna bli.

Premiär väntas bli till november nästa år!

8 kommentarer:

  1. Känns lite spännande, har ju sett den tecknade så många gånger :)

    SvaraRadera
  2. Det låter väldigt lovande; hade inte koll på att den kommer som film... Jag blir också besviken om de frångår orginalet för mycket, och Tage som berättare skulle vara underbart...eller i alla fall om han får vara med någonstans i filmen...
    Jag älskar Karl-Bertil och måste se den varje jul, även om det blir på juldagen eftersom det inte finns tid på julaftonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi får hoppas de hedrar originalet så mycket som möjligt. Kul med fler som älskar Karl-Bertil. :)

      Radera
  3. Jag måste erkänna att det inte är någon tradition för mig att titta på Karl-Bertil men visst har det hänt och bilden ser mysig ut så jag kommer absolut att titta på nya filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det var ju ingen tradition för mig heller förrut, men det har blivit det de senaste årtiondena och nu kan jag inte vara utan. :)

      Radera
  4. Jag har aldrig sett den tecknade måste jag erkänna men jag var och såg en livetolkning för ett par år sedan och den var hur bra som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad kul! Jag kan dock verkligen rekommendera den tecknade. :)

      Radera