fredag 6 november 2020

Here We Come A-Caroling

Ett av mina absoluta favoritband Blackmore's Night kommer inte bara med en ny skiva nästa år, utan de bjuder även på en liten försmak i form av en julskiva; en EP med fyra jullåtar vid namn Here We Come A-Caroling, som också är titeln på den första låten de precis släppt. Själva julskivan kommer 4:e december.


Jag har ju tipsat om Blackmore's Nights julmusik förut, och den här nya låten är ju i precis samma härliga, svängiga folkliga stil som man blir så glad av. Deras renässansdoftande musikstil är som gjord för jullåtar och gamla carols, och jag kan verkligen återigen varmt rekommendera deras tidigare julskiva Winter Carols (och även deras vanliga skivor också givetvis). De tre andra låtarna på den nya EP:n som kommer är It Came Upon A Midnight Clear, O Little Town Of Bethlehem och Silent Night. Det ska bli väldigt spännande att höra deras tolkningar av dessa klassiker, och av denna första låt att döma så kan det ju inte bli annat än toppen.

Nu när det är november känns det ju ännu mer legitimt att lyssna på julmusik, nu är det ju liksom bara några veckor kvar tills varenda vanlig människa gör det ändå, så nu tycker jag det är fritt fram att lyssna på av hjärtans lust. Jag har märkt av en del tecken på sociala medier att i år är fler än vanligt ännu mer taggade att jula på för fullt så snart som möjligt, som motvikt till allt det oroväckande och alarmerande på pågår runt om i världen. Ett välbehövligt omfamnande, vackert, mysigt andrum med andra ord och jag känner likadant.

Jag önskar er en härlig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar